Employer branding
Employer Branding – Din vej til de bedste medarbejdere
Hvad er employer branding?
At styrke virksomhedens profil udadtil for at kunne rekruttere nye medarbejdere kaldes employer branding teori. Employer branding kan gøres på et utal af forskellige måder, men har alle til formål at vise firmaet fra den bedst mulige side og på den måde tiltrække så mange nye medarbejdere som muligt i fremtiden. Employer branding teorien blev udviklet i 1996 af eksperter, som har påvist at ved at gøre virksomheden mere attraktiv for potentielle medarbejdere, vil det ikke kun øge antallet af ansøgere til en stilling, men også resultere i at de mest kompetente eller passende ansøgere søger stillingen. Det giver på den måde både pote for virksomheden og ansøgerne.
Employer branding strategier kan desuden være med til at øge troværdigheden af virksomheden og få ansøgere der måske ikke før havde tænkt at arbejde i det specifikke erhverv, til at søge en stilling alligevel, hvis blot employer branding er gjort dybdegående nok. Nogle af de forskellige emner man som virksomhed kan fokusere sin employer branding til at omhandle er f.eks;
- Er der gode muligheder for efteruddannelse?
- tages der hyppigt initiativ til social arrangermenter?
- Hvor modtagelig er ledelsen for kritik?
- Tilbydes der fleksible arbejdstider og jobsikkerhed?
Den uudnyttede ressource
På trods af at employer branding kan give (gode resultater) er det langt fra alle virksomheder der gør brug af teorien i deres daglige rekrutteringsarbejde. Hos Snevagten har vi for nylig anvendt den employer branding strategi at vi har interviewet vores ansatte om deres interesser, drømme og tanker om virksomheden. I takt med at vi producerede videoerne opdagede vi hurtigt at hver medarbejder drejede samtalen ind på forskellige emner. De repræsenterer alle forskellige uddannelser, interesser og baggrunde.
Dette er et fantastisk værktøj at have til rådighed til rekruttering af medarbejder i fremtiden, da man i jobopslaget kan vedhæfte disse videoer, så potentielle ansøgere kan danne sig et billede af hvem det er der arbejder hos virksomheden. Vi kan på den måde fremover fremstå som alsidig. På den måde får vi også en bredere vifte af ansøgere at vælge og vrage imellem, i en højere grad end vi måske kunne før medarbejdervideoerne.