Salgsstrategi
STYR PÅ SALGSSTRATEGIEN BETYDER STYR PÅ AMBITIONER
Hvad er en salgsstrategi?
En salgsstrategi er det grundlag du udfører dine salg på. Hver virksomhed behøver en salgsstrategi. Salgsstrategien kan ses som det kompas du bruger til at navigere din båd (virksomhed) med. Når man udvikler sin salgsstrategi er der en del punkter man skal fokusere på:
- Hvilken service (eller produkt) sælges?
- Hvem er kundesegmentet? Skal der udvikles en salgsstrategi b2b eller mere fokus på b2c?
- Hvordan skal vi sælge -Er det via internettet og skal der dertil udvikles en digital salgsstrategi? Er det gennem opsøgende salg? Eller er det via telefonsalg?
- Marketing – Hvilke ressourcer vil vi sætte i marketing og hvor mange kroner?
- Hvordan opretholder vi interessen fra eksisterende kunder?
Når disse er konkretiseret, er det desuden vigtigt at definere hvordan aktivitet bliver målt, hvem der er ansvarlig for udførelsen af de forskellige punkter og allervigtigst hvordan måler i success. Målet skal konkretiseres så medarbejderne har et specifikt tal som de kan bestræbe sig mod.
En god salgsstrategi kræver desuden at du følger op på den løbende gennem hele processen og eventuelt retter elementer til.
Ambition kombineret med opnåelighed er essentiel
Når du udvikler din salgsstrategi er det selvfølgelig vigtigt at holde den opnåelig og realistisk. Lad dog ikke dette stoppe dig for at udvikle en strategi som også er ambitiøs. Selvom det går din virksomhed godt, er det nødvendigt at altid forsøge at gøre det bedre. Hvil ikke på laurbæerne men hold dig i stedet på tæerne. Kig indad og se hvordan din virksomhed kan slå konkurrenterne endnu mere. Du bør være bevidst om hvordan du adskiller dig fra konkurrenterne og hvordan det gavner samt hinder dig som virksomhed på markedet.
I takt med at du udvikler din salgsstrategi er det nødvendigt at huske på at der vil være dårlige periode med røde tal, så hvis du forbereder dig på forhånd vil det ikke kunne mærkes lige så kraftigt i dit overordnede salgsresultat.