En salgsstrategi er det grundlag du udfører dine salg på. Hver virksomhed behøver en salgsstrategi. Salgsstrategien kan ses som det kompas du bruger til at navigere din båd (virksomhed) med. Når man udvikler sin salgsstrategi er der en del punkter man skal fokusere på:
Når disse er konkretiseret, er det desuden vigtigt at definere hvordan aktivitet bliver målt, hvem der er ansvarlig for udførelsen af de forskellige punkter og allervigtigst hvordan måler i success. Målet skal konkretiseres så medarbejderne har et specifikt tal som de kan bestræbe sig mod.
En god salgsstrategi kræver desuden at du følger op på den løbende gennem hele processen og eventuelt retter elementer til.
Når du udvikler din salgsstrategi er det selvfølgelig vigtigt at holde den opnåelig og realistisk. Lad dog ikke dette stoppe dig for at udvikle en strategi som også er ambitiøs. Selvom det går din virksomhed godt, er det nødvendigt at altid forsøge at gøre det bedre. Hvil ikke på laurbæerne men hold dig i stedet på tæerne. Kig indad og se hvordan din virksomhed kan slå konkurrenterne endnu mere. Du bør være bevidst om hvordan du adskiller dig fra konkurrenterne og hvordan det gavner samt hinder dig som virksomhed på markedet.
I takt med at du udvikler din salgsstrategi er det nødvendigt at huske på at der vil være dårlige periode med røde tal, så hvis du forbereder dig på forhånd vil det ikke kunne mærkes lige så kraftigt i dit overordnede salgsresultat.