Salgsmøder

FORBEREDELSE TIL SALGSMØDE: PÅ MED KAMÆLEON KAPPEN

Hvad er et salgsmøde?

Et salgsmøde er et møde med kunden hvor agendaen er at lære kunden at kende samt deres behov, præsentere et salgstilbud eller at eventuelt lukke et salg. Det er altså her du sidder direkte med kunden og har mulighed for at tjene penge.

Vigtigheden i at holde et godt salgsmøde kan derfor ikke understreges nok. Uanset om du har et eller elleve møder på en uge, bør de alle være til UG og du bør derfor varierende prioriterer hvor meget tid du skal bruge på forberedelse, notetagning under mødet samt opfølgning på mødet efterfølgende.

Uanset hvilken type møde, skal du være beredt

Salgsmøder kan variere i længde, indhold og lokation alt efter hvilken type kunde du har at gøre med. Det er derfor vigtigt at du afholder mødet på kundens præmisser, da det vil øge mulighederne for et potentielt salg.

Kunder er mennesker og alle mennesker er forskellige. Det er derfor også en smagssag om kunden foretrækker mødet fungerende som en gåtur i området (du f.eks. skal rydde sne i) eller om det er en kunde der bare vil have information kortfattet så de kan komme videre med deres arbejdsdag. Ved de kortere møder bør man have forberedt sin elevator tale hjemmefra, så salgsmødet stadig er fyldestgørende selvom det er kort. 

Der kan være fordele ved at se lokationerne din virksomhed potentielt skal yde en service i, ved salgsmødet, da det kan have indflydelse på nogle økonomiske faktorer. Hos Snevagten rydder vi sne for mange lejligheder i København. Dette betyder ofte snævre veje og cykelfyldte baggårde. At se de fysiske omstændigheder er således en rigtig god idé inden man lukker et salg, så man kan have det med i de økonomiske beregnelser for salget.

Generelt set, indeholder et salgsmøde bare mange praktiske og bureaukratiske elementer som skal gennemgås for at det hele går op i en højere enhed. Det kan være juridiske eller økonomiske punkter såsom fakturering og kvalitetskontrol. Alt efter hvilken slags kunde det er og hvilken sæson det er, kan det være en god idé at følge op på salgsmødet. Måske står ejendommen du har tilbud snerydning for, i midten af en renovering og kan derfor ikke takke ja eller nej til salgstilbuddet med det samme.

Aftal altid ved mødet hvad næste skridt er, omend kunden siger ja tak til tilbuddet til selve mødet, eller ønsker en opringning eller opfølgende møde et par måneder ude i fremtiden.

Kontakt

Snevagten A/S
Brandstrupvej 10
2610 Rødovre

Telefon: 3871 1700
Email: cg@snevagten.dk

Seneste