Skip to main content

Kuinderelationer

DERFOR ER GODE KUNDERELATIONER ALTAFGØRENDE

Hvad er kunderelationer?

Kunderelationer refererer til, som ordet antyder, den relation du som virksomhed opbygger med dine kunder. Det kan både handle om din virksomheds relation til privatpersoner, men også B2B kunderelationer, alt efter hvilken virksomhed du er.
Som virksomhed er der flere lag af kunderelationer som er vigtige at forholde sig til.


Disse forskellige tiltag sker løbende, i takt med at hver kunderelation skifter. Etablering er det første skridt man tager for at oprette en relation med en kunde. Man skal gøre sig overvejelser om hvordan det giver mening for din virksomhed at få nye kunder ind. Hvilke tiltag der skal udvikles og hvem man vil henvende sig til, er essentielle fokuspunkter. Når så man har fanget interessen hos en specifik kunde, er næste skridt betjening. Hvilken slags betjening kræver den her kunde? Er det en tæt personlig relation der kræves eller en mere upersonlig med selvbetjening og automatiseres processer? I takt med at man bliver bevidst om hvilken betjening der er mest bæredygtig for den givne kunderelation, kan man begynde at tænke fremadrettet om hvordan man fastholder den gode kunderelation.

Ydermere skal man som virksomhed altid stræbe efter at forbedre sin kunderelation og bruge energi på at reflektere om hvordan man kan styrke relationen og potentielt udvide relationen samt ens kundeportefølje. Som ambitiøs virksomhed bør man ikke hvile på laurbæeren – Nye kunder betyder nemlig nye markeder for din forretning. 

Hvad gør vi hos snevagten?

Hos Snevagten har vi udviklet en så alsidig gruppe af kunderelationer, at vi afspejler en hel palet af forskellige typer kunder. Byggepladser er f.eks en af de kundetyper der var ikke-eksisterende i vores portefølje, blot et par år tilbage, som vi nu har et bredt udvalg af samarbejde med. En af de måder vi har udviklet og udvidet vores kunderelationer på, er f.eks. ved at være respektfulde når det kommer til tilbudsforhandling. Når man tilbudsforhandler med en eksisterende kunde, kan man nemt forudindtage at man allerede har en aftale i hus, dog skal man ikke sælge skindet før bjørnen er skudt.

På trods af at man bygger videre på en allerede eksisterende aftale, skal man udvise respekt og stadig behandle kunden som man ville behandle en ny potentiel kunde. Det er som generels altid en god idé at bibeholde en ensartethed i priser uanset geografisk lokalisering. Dog er der selvfølgelig nogle miljømæssige faktorer som kan gøre at et udslag i prisen kan være nødvendigt, som f.eks. plads, renhed osv. Det kan være meget fristende at udsende et tilbud højere end tidligere fordi man regner med at salget er i hus i og med det er en eksisterende kunde og at der måske ikke bliver tjekket op på det. Du kan dog være sikker på at hvis kunden tager dig i dette, er det tillidsbrydende og resulterer i dårlig kunderelation.