Skip to main content

Elevator tale

SÅDAN MESTRER DU DIN NÆSTE ELEVATOR TALE

En elevator tale er en kortfattet og præcis salgstale, der omfatter hvem du er og hvilken værdi du kan give til den potentielle kunde. Navnet kommer af at talen ikke bør være længere end en elevator tur. Dog er der situationer hvor en elevator tale kan være op mod flere minutter, men generelt set, skal talen være ind til benet og altså ikke være en 30 minutter lang powerpoint præsentation. Elevator talen er din chance for at hive en salgsaftale eller interesse fra potentiel kunde i land. 

Den gode elevator tale ifølge Snevagten

Hos Snevagten tror vi på, at man altid kan forbedre sig. Dette gælder også, når det kommer til elevator tale. Vi har erfaring med elevator taler i forskellige situationer og længder, men tager altid ved lære af nye situationer. Hos Snevagten er det især elevator taler til netværksarrangamenter vi er eksperter i, så her kommer tre gode råd til, hvordan du mestrer kunsten at elevator tale. 

 

  • SÆLG DIG SELV: Ved en elevator tale handler det ikke kun om at sælge et produkt eller en service, men også om at sælge dig selv som virksomhed. Det er vigtigt at du gør et indtryk og at kunden husker dig efterfølgende. Det er derfor vigtigt at være bevidst om hvem du er som virksomhed, hvilken baggrund I har og hvilke værdier i kan bidrage til, for at I kan formulere den bedst mulige elevator tale 
  • HOLD DET RELEVANT: Et andet aspekt man skal huske på når man holder elevator tale er at holde det relevant. Inkluder kun de punkter som er relevante for hvem du er som virksomhed og tal ikke bare i øst og vest om alt muligt der ingen indflydelse har på den givne kunde. Den gennemsnitlige opmærksomhedstid du har er 7 sekunder, så udnyt det to the max!
  • MED ÆRLIGHED KOMMER MAN LÆNGST: Når man udvælger hvilke fokuspunkter elevator talen skal indeholder læner mange sig op ad at også fortælle lidt om referenser. At fortælle om hvilke virksomheder der allerede findes i jeres kundeportfølje kan bestemt være et smart trick, men dette bør gøres med omhu. Det kan virke fristende at pynte lidt på sandheden og måske overdrive lidt ift. kunder, opgaver og områder. Hos Snevagten anbefaler vi at du bør undgå dette. Det kan på længere sigt bare ikke betale sig at lyve. Det kan resultere i kæmpe bagslag, hvis kunden finder ud af at du har løjet og det kan også betyde dårlig omtale samt bidrage til vantro omkring din virksomhed som brand. I sidste ende betyder det større tab af salg og kan derfor simpelthen ikke betale sig. Med sandheden kommer man længst.