Kundesegment
ER DU BEVIDST NOK OM DIT KUNDESEGMENT?
Som virksomhed ville vi allerhelst sælge til alle mennesker, hvis vi kunne. Men sådan er det bare ikke. Og i stedet for at blive frustreret over at ikke alle køber dit produkt, så kan du i stedet snævre ind dit kundesegment og pludselig se at du måske er dominerende i netop dit felt. Jo mere du begrænser dig selv, jo mere effektivt fungerer din markedsføring også.
Kundesegmentering er en måde at opdele kunder i grupper baseret på bestemte egenskaber, som disse kunder deler. Kunderne i dit kundesegment deler alle et fælles behov for dit produkt eller din ydelse. Det er demografiske aspekter såsom alder, køn, indtægt, lokalitet og forbrugsvaner man inddeler kunderne ud efter. En af mange kundesegment modeller du kan tage brug af er Minerva Modellen.
Hvert segment repræsenterer en kundegruppe og deres værdier. Du kan anvende kundesegment modeller som denne til at navigere i hvad de bedste strategier for dig er. Når konkretiseringen af hvem dine kunder er, kan du rykke videre til næste skridt som er at udvikle markedsføringsstrategier som er passende for dit kundesegment. Hvis du ønsker at henvende dig til et nyt segment, er det også nødvendigt at dette er afspejlet i dine strategier.
Jo mere du er bevidst om hvem dine kunder er, hvilke mediekanaler de anvender og hvilken markedsføring de bliver mest eksponeret for, jo bedre har du mulighed for at tale direkte til dem. Et sted hvor mange virksomheder fejler er, når de forsøger at henvende sig til alle kunder på én gang. Det kan nærmest ikke lade sig gøre, da ingen kundesegmenter er ens. Det er desuden også vigtigt at du forholder dig til, at kundesegment modeller er meget generaliserende og derfor ikke altid kan fortælle dig hvad hver enkelte kunde vil have.
Modeller som den ovenstående er retningslinjer og værktøjer som kan anslå hvad der vil være bedst at gøre. Overvejelser og fordybning i kundesegment er en pligt for hver virksomhed der ønsker grønne tal på bundlinjen.