Skip to main content

Det er pisse surt at være selvstændig engang i mellem | Afsnit 58|

Der findes også dårlige dage som selvstændig

Som selvstændig er der flere gange, hvor man ærger sig. Nogle ting som måske rammer lidt ekstra, fordi man er selvstændig og fordi ens firma er ens “ekstra barn”. Jeg har listet et par af dem længere nede – måske du kan genkende et par?
  • En af de mest hyppige: Når man taber tilbud. Jeg havde engang afleveret et tilbud på 4,1 millioner, som jeg selvfølglig gerne vil have hjem. Desværre taber jeg det offentlige bud grundet pris. En af mine konkollegaer havde nemlig smidt et bud på halvdelen af den pris som jeg havde sendt. Selvom jeg gerne ville have vundet udbuddet, går jeg ikke på kompromis med for lave priser. Jeg vil ikke lave noget arbejde, hvor jeg på forhånd kan regne ud, at det bliver en underskudsforretning. Alle skal have det godt, både leverandører, kunder og Snevagten. Afleverer man lignende tilbud i mange tilfælde, kan man være tvunget til at trække på kassekreditten. Det er en meget speciel følelse, også en som jeg gerne vil undgå at opleve (igen).
  • En anden meget ærgerlig ting som selvstændig, er hvis man har kunder der hverken vil eller kan betale sine regninger. Det kan være de er tæt på at gå konkurs eller ikke vil af andre grunde. Uanset hvad, er det mega irriterende at mangle penge, som man havde regnet med og har budgetteret ud fra.
  • En af de ting der heldigvis ikke sker så ofte, men som faktisk gør mest ondt, er når mulige kunder vender på et sølvfad. Engang var jeg i dialog med en mulig kunde, hvor jeg var overbevist om, at vi skulle indgå i samarbejde. Jeg havde virkelig kæmpet meget for kunden og havde virkelig skåret i prisen så meget som muligt, og pludselig vender de på et sølvfad. Kunden valgte at gå i offentligt udbud “5 minutter i lukketid”, trods vores tætte dialog. Af samme grund havde jeg pludselig ikke en kunde, trods jeg havde regnet med det. Det kunne jeg godt mærke, at jeg tog meget personligt.