Skip to main content

Vintertrafikken styres af vejret

Stor rød snerydder der laver snerydning i et industrikvarter
Selv om menneskeheden langt hen ad vejen har formået at gøre sig til herre over naturen og dens ressourcer, er der nok lang vej igen, før vi får fuld kontrol over vejret og elementernes rasen. Her må vi bøje nakken og tilpasse os, så dagligdagen kan fungere bedst muligt. Et godt eksempel er vintervejret, som mere eller mindre kan sætte trafikken helt i stå, hvis det er i det humør. De fleste husker sikkert vinteren 2010, hvor store dele af landet mere eller mindre lukkede ned i dagevis. Generelt er det ofte Nordjylland, der for alvor må holde for på grund af sin gergrafiske placering, men ingen steder i landet kan vide sig sikre. Heldigvis får vi hjælp fra Golfstrømmens varme vand, for uden den ville problemet have været langt større. Danmark ligger jo på samme breddegrader som både Alaska og Rusland, så det kunne potentielt have været meget værre.

Den danske glatføremodel forudsiger trafik-vejret

Den bedste måde at takle vejret på, er at være forberedt og tage passende forholdsregler. Og det er en kunst vi mester i særklasse her i lille Danmark. DMI har nemlig udviklet ”den danske glatføremodel”, som er en avanceret computermodel, som er i stand til at forudsige vejret de kommende timer med utrolig stor præcision. Her er der ikke tale om de traditionelle vejrudsigter, som forsøger at spå om kommende dages vejr, men derimod meget kortsigtede prognoser, som til gengæld er langt mere præcise. Modellen bruges blandt andet af kommunernes beredskab, som på den måde kan gå i gang med saltning i timerne op til det tidspunkt, hvor vejbanen danner islag. Den danske glatføremodel har således stor betydning for optimal afvikling af vintertrafikken. Den avancerede computermodel tager udgangspunkt i de almindelige vejrprognoser, som kombineres med live-data fra 400 udvalgte strategiske lokationer rundt om i landet. Her har man opstillet vejrstationer, som overvåger parametre som vejbanens temperatur, fugtighed på vejbanen og i luften, vindstyrke, nedbørsintensitet og en lang række andre metrologiske faktorer. Datamodellen fodres med aktuelle målinger hvert femte minut, og udregner på den baggrund hele tiden aktuelle prognoser for vejret.

Fremtidens vejr bliver formentlig mere turbulent

Glatførebekæmpelse er en ting, som der er ganske godt styr på, og som til en vis grad kan imødegås på forhånd. Langt værre ser det ud for vintertrafikken, når himlen åbner sluserne for snefald i større stil. I sangens natur kan sneplovene ikke lave forebyggende arbejde, så de må stå standby indtil problemet allerede er i gang med at manifestere sig. Og desværre for trafikken tyder meget på, at problematikken kan forværres i de kommende årtier. Det er efterhånden et faktum, at de globale temperaturer er stigende på grund af drivhuseffekten. Her er det måske nærliggende at tro, at det kommer til at betyde mildere vintre og dermed færre problemer med vintertrafikken. Det forholder sig imidlertid lige omvendt. Ganske vist kommer middeltemperaturen til at stige i Danmark, men det medfører samtidig større mængder vanddamp i atmosfæren, og dermed også stigende mængder af nedbør. Forskerne forudsiger faktisk, at det først og fremmest er om vinteren, vi kan forvente stigende nedbørsmængder – og dermed naturligvis også mere slud og sne.