SKÆRM ELLER RECEPTIONIST? | Afsnit 257 |

RECEPTIONISTEN VINDER!

Skærmene, teknologien, maskinerne og robotterne har fundet vej. Ifølge flere prognoser falder antallet af ledige receptioniststillinger, da teknologien efterhånden kan varetage jobbet. Det betyder, at de “løntunge” ansatte (i forhold til arbejdets udførsel) er for dyre i drift. Dermed beskærer man lønningerne og budgettet. Kort sagt bliver receptionister altså erstattet af skærme. Skærme, hvor man skal indtaste navnet på ham/hende man skal have møde med. Dermed modtager denne person en SMS og får en notifikation om, at du sidder klar og venter i receptionen. Helt basalt, kan man selvfølgelig godt sige at skærmen løser receptionistens opgave. Spørgsmålet er, om de decideret kan erstatte det fysiske menneske? Mit umiddelbare svar er, at de ikke kan! Det fysiske menneske kan meget mere, end en skærm – det er trods alt det, der danner grundlag ved førstehåndsindtrykket når man står i receptionen.

ROS DIN RECEPTIONIST

Et konkret eksempel fra hverdagslivet er fra mit revisorhus. Her sidder der den samme pige hver gang og tager imod mig. Hun smiler altid når jeg kommer, og tilbyder mig kaffe. Man får hjælp til parkering og finde toilettet. Noget som en skærm ikke kan klare for dig. En receptionist er meget mere end notifikationer. Opgaver kunne være sygefraværhåndtering, planlægning af ferie, administrative opgaver, office pleje mv. Jeg ville altid selv prioritere at have et fysisk menneske til at modtage kunder og interessenter. Førstehåndindtrykket er vigtige! Derfor har jeg et meget vigtigt budskab i dag: Ros dem der sidder i din reception! De gør måske mere, end du lige går og tror.