Skip to main content

HVORNÅR ER TIDEN INDE? | Afsnit 226 |

AFSKEDIGELSER

Hvornår skal du afskedige en leverandør og findes der nogensinde et rigtigt tidspunkt? I dagens afsnit af Sneuniverset, snakker jeg om hvornår jeg mener man skal fyre en leverandør. Hertil er det vigtigt at notere, at jeg mener man skal holde følelser ude af lignende beslutninger. Det kan være med til at gøre beslutningen irrationel, hvilket store beslutninger sjælendt skal være. Derfor lister jeg nogen grunde til at afslutte samarbejder:

GRUNDE TIL AFSKEDIGELSER

Jeg har endnu ikke gjort det på baggrund af en leverandørs pris. Det har jeg ikke gjort, da jeg mener der er mange andre vigtige ting der kommer før dette.
  • DEN MEST NATURLIGE Firmaet har udviklet sig. Snevagten er gået fra at være et lokalt firma og omsætte for 3-4-5 millioner kroner. Det er ikke tilfældet længere. Den rådgivende front er der derfor blevet udskiftet i takt med denne udvikling. Det er ikke altid leverandører udvikler sig med firmaet, hvorfor bestyrelsen skulle forstærkes.
  • DEN MANGLENDE KONTAKT Afskedigelser er også kommet af, at der er kommet ny ejer i en virksomhed. Jeg ønsker at være på fornavn med vedkommende som ejer virksomheden, da jeg godt kan lide nærværet og være tæt på beslutningstageren. For mit vedkommende samarbejder jeg med mennesket, fremfor forretningen. Når der derfor bliver skiftet ud i ejerkredsen, sætter det nogen ting igang hos mig.
  • DEN MANGLENDE VÆRDI Hvis jeg mister troen på, at leverandøren skaber værdi mener jeg også, at det er på tide med en udskiftning. Hvis jeg ikke kan se værdien i samarbejdet, eller grunden til at fortsætte, kan jeg ikke forstå rationalet bag at fortsætte. Lad os tage eksemplet med marketing: Hvis ikke marketingsfirmaet kan retfærdiggøre hvorfor jeg skal blive ved med at bruge deres ydelser til den pris de sætter, så bliver det svært at rationalisere. For mig, er det vigtigt at se en idé med tingene. Et andet eksempel kan være rådgivning, blandt andet gennem en advokat. I dette tilfælde skal regningen matche de råd og den vejledning som jeg har fået gennem forløbet. Det vil altså sige, at hvis jeg får tilsendt en regning på f.eks. 100.000,00 kr., så skal jeg også sidde tilbage med følelsen af, at det har været 100.000,00 kroner værd. Hvis jeg omvendt ikke mener, at jeg har fået en service svarende til beløbet, så giver det ikke mening at fortsætte samarbejdet. Så vil jeg hellere finde en tilsvarende leverandør, som kan give mig den følelse, til samme pris.
Helt generelt, så handler det om, at man skal skifte ud, når det er til gavn for firmaet.