Skip to main content

GODT FOR ØKONOMIEN, HÅRDT FOR SJÆLEN | Afsnit 262 |

ØKONOMIEN VS SJÆLEN

Med byggepladser og store kunder følger der et stort ansvar og et højt serviceniveau. Dette er ofte afspejlet i prisen, men den må heller ikke være for høj? At skulle prissætte disse kunder kan derfor være meget svært. På den ene side vil man gerne have kunden (da det ofte er store pladser), men på den anden side skal det være profitabelt, da der ofte lægges meget arbejde i udførelsen af ydelsen. Det der ofte betegner byggepladser er, at de er besværlige. Derfor kan prissætningen også være lidt anderledes, end andre normale kunder. I dagens video ser i eksempelvis, at jeg faktisk kører med en timepris, ved voldsomt snevejr. Grunden til at jeg laver disse aftaler, er fordi byggepladser skal være glatførebekæmpet. Ellers kan det være livsfarligt at arbejde på pladsen. Ved voldsomt snevejr kan det derfor være nødvendigt at køre igen og igen og igen, hvorfor jeg laver en særaftale ved “ekstra arbejde”. En anden stor plads jeg kører er Fisketorvet. Denne kunde får et pristjek årligt, og det synes jeg egentlig er okay. Jeg har ikke noget imod at genforhandle med kunder og mener faktisk det til tider er nødvendigt. Som i tilfældet ved byggepladsen, er det også vigtigt at man ikke sætter prisen for lavt. Det er nemlig også en stor plads og der er pres på, i forhold til serviceniveauet. Det er hammer vigtigt at den står snor lige, hvilket stiller høje krav til mændende i praksis. Derfor skal vi helst også betales for denne “ekstra” ydelse.