Skip to main content

LÆNGEREVARENDE FORHOLD VS NYSALG | Afsnit 263 |

FÅ ET TÆT FORHOLD TIL KUNDEN

“Hvordan fastholder jeg kunder”? Dette spørgsmål har jeg arbejdet meget med, da jeg mener det er essentielt for en virksomhed. Jeg mener, at det altid er nemmere at fastholde kunderne, fremfor at anskaffe sig nye. Derfor arbejder jeg først med nysalg, når jeg har styr på mine eksisterende kunder. Det handler om at have styr på basis i forretningen. Et af mine eksempler er den byggeplads jeg er ude ved, i ovenstående video. Det er en kunde jeg har haft i mange år, og derfor har vi gennem årene opbygget en god relation.

SKAB VÆRDI

I et forsøg på at fastholde mine kunder, forsøger jeg at skabe værdi for min kundegruppe. Det gør jeg blandt andet gennem mine årlige arrangementer som juletræsarrangementet, eller traktorkørsel. Det har tidligere skabt en stærk relation til kunder, hvorfor jeg bliver ved med at afholde disse events. Det er jeg stærkt overbevist om bidrager til et længerevarigt forhold. Derudover mener jeg også, at elementer som pris er meget vigtig for relationen mellem kunde og mig som udbyder. Jeg har respekt for, at kunder til tider skal have et pristjek. Det er jeg ikke bleg for at indrømme. Men kunder der hele tiden skal forhandle, mener jeg ikke er sundt. Når dette er tilfældet, føler jeg ikke at kunden er “in it to stay”. Derimod får jeg indtrykket af, at han/hun udelukkende er ude på at finde den bedste deal ud fra et egoistisk perspektiv. Jeg synes det sætter nogle begrænsninger, i forhold til hvor villig jeg er til at levere en service der er “ud over det forventede”. Det er jeg selvfølgelig meget villig til, i situationer hvor kunden og jeg selv er godt tilfreds. Jeg forsøger selvfølgelig at gøre det klart over for kunden hvordan jeg ser forholdet og fremtiden, i et forsøg på at undgå fremtidige konflikter. Det er vigtigt at huske på, at det hele tiden er et to-vejs-kommunikation.