Skip to main content

AT VÆLGE DEN RIGTIGE | Afsnit 230 |

DEN RIGTIGE UNDERLEVERANDØR

Hvordan finder jeg leverandører? Helt specifikt; hvordan vælger jeg underleverandører til at rydde sne? Når jeg skal finde underleverandører til at rydde sne, er det en fordel for mig, at jeg har mange års erfaring i branchen. Jeg har snart 10 år erfaring, hvilket gør mig i stand til at skille fårene fra bukkene. Det har givet mig en masse viden om hvordan en god underleverandør ser ud i min verden. Her er mit største fokus, at gennemskue hvordan tingene ser ud i praksis. Jeg laver selvfølgelig fejl. Det er ikke alt jeg kan finde.

DEN RIGTIGE MAND: GUIDE

Der er to ting, som jeg har fokus på. Det jeg kigger på, når jeg skal ud og lede efter en ny underleverandør er:
  1. Hvis tingene er for godt til at være sandt. Når dette er scenariet, så har min erfaring sagt mig, at det også er sådan det typisk står til. Det skal forstås på den måde, at jeg har haft nogle unge gutter ind ad døren, som siger ja til hvad som helst. Hertil har jeg spurgt lidt kritisk ind til tingene, som f.eks. deres maskinpark, hvor det viser sig, at der ikke rigtig er nogen. De unge drenge har måske en drøm og en vision om at de gerne vil kunne alle tingene. Men det betyder ikke nødvendigvis, at de kan endnu. Det synes jeg er væsentligt at tjekke op på. Det er super vigtigt idet jeg har nogen forpligtigelser overfor kunden, og hvis ikke underleverandøren kan klare opgaven, så er han ikke meget værd.
  2. Det kan være essentielt at at finde nogle mennesker med noget erfaring og nogle der har et CVR-nummer, som er mere end 10 dage gammelt. Det jeg mener er, at jeg gerne vil have noget historik på underleverandøren. Det kan hjælpe med at svare på spørgsmål som; Hvem arbejder han for? Har han været gået konkurs før? Hvis dette er tilfældet, hvorfor? Hvordan arbejder han i praksis. Hvordan er han som person? Er han vellidt osv. Måden jeg får svaret på disse spørgsmål, er ved at ringe rundt i netværket. Jeg undersøger meget om folk. Det er vigtigt at vide, at jeg kigger på alt og dermed danner mit eget indtryk, inden jeg indgår i et samarbejde.
Ovenstående to fokuspunkter kan bruges i andre tilfælde, og ikke udelukkende i forbindelse med at finde underleverandører til at rydde sne.