Skip to main content

Udbud med en værdi på 3 millioner kroner | Afsnit 179 |

Udbud

Jeg befinder mig pt. i et udbud. I denne omgang omhandler det tilbud til Odense Kommune, på 160 ejendomme. Jeg vælger at skabe en alliance med Preben (PA Service). Han er god mand i driften og min “mand i felten” på Fyn. I dette udbud vil alle tilbud blive bedømt på 3 parametre. De 3 elementer omhandler kvalitetsbeskrivelse, sikkerhed for levering og pris. Ud fra hvert element, vil man få en karakter, og de to entreprenører der får de bedste karakterer, vil få Odense Kommune som kunde. Grunden til, at Odense Kommune har valgt at dele udbuddet ud på 2 entreprenører, er for at skabe en sikkerhed for dem selv. Det vil sige, at hvis én af firmaerne pludselig ikke kan levere snerydning, kan den anden forholdsvis hurtigt overtage arbejdet. Det er helt klart en smart indkøbspolitik.

Prissætning

Hvordan prissætter jeg denne slags udbud? Mange ting skal tages til eftertanke, og den første ting jeg overvejer, er konkurrenter. Her kigger jeg på hvilke konkurrenter der klarer sig godt, hvilke der klarer sig mindre godt og hvor sultne “markedet er”. Min grundlæggende holdning til offentlige udbud er, at de er fine nok at have, men til den rigtige pris. Vi (mig selv og mine underleverandør) SKAL tjene penge på disse sager. Fx hvis mine mænd i marken har arbejdsdage fra 22.00-05.00, så skal der være en motivationskilde der bunder i et økonomisk incitament. Samtidig bunder min prissætning yderligere i det jeg kalder for timepris og kvadratmeterpris. Det betyder, at jeg kigger på hvor lang tid en lokation vil tage at blive færdig med og hvor stort et areal der er tale om. Afslutningsvis kigger jeg på nærtliggende lokationer, for at finde ud af om jeg kan “slå to fluer med ét smæk”.