Skip to main content

STORE SAGER KRÆVER PROFIT! | Afsnit 269 |

HVORNÅR SKAL MAN SKABE PROFIT?

Det store spørgsmål i min branche er, hvordan man skal justere sine priser og skabe profit. Ofte følger priserne størrelsen på arealerne, men også en masse andre parametre, f.eks. kompleksitet, afstand til næste plads og kundeloyalitet. Dermed kan man godt argumentere for, at alle pladser altid er en individuel vurdering. I dagens afsnit af Sneuniverset, snakker jeg om en konkret sag/kunde som har en værdi på cirka 400.000,-. Når jeg sender sådan et tilbud afsted, er jeg nødsaget til at tænke indtjening i forbindelse med min prissætning.

DU SKAL ALTID SKABE PROFIT!

Man skal selvfølgelig altid forsøge at tilskrive sin forretning overskud. Men det handler samtidig om, at man skal vide hvornår man skal skrue lidt op og ned for knapperne. I den konkrete sag jeg nævner i afsnittet, er prisen i den størrelsesorden, da jeg forsøger at tilskrive alle involveret værdi. Med “alle involveret”, mener jeg leverandøren og mig selv. Jeg ved af erfaring, at store ejendomme ofte kræver et højt serviceniveau. Det betyder, at jeg kommer til at sidde og ordne koordineringsopgaver når vinteren bliver hård, og leverandøren kommer til at være meget på pladsen om natten. Når dette er tilfældet, skal alle have et økonomisk incitament. Hvis ikke det kan lade sig gøre, bliver det svært at vedligeholde motivationen. Kender du til situationer, hvor du også skal justere elementer, for at tingene kan gå op i en højere enhed?