Reklamationer skaber højere kvalitet | Afsnit 156 |

Reklamationer

Reklamationer er ‘normalt’ efter frostgrader eller ved snefald. Reklamationer er altid noget vi forsøger at undgå, men et eller andet sted, er det faktisk uundgåeligt. Årsagerne til de forskellige reklamationer varierer meget. Dette kommer jeg ind på længere nede. Når der bliver tilføjet en reklamation til en plads, bliver der taget hånd om denne med det samme. Vi kontakter manden vi har på pladsen, og sørger for, at han kommer ud på pladsen igen. Efterfølgende finder vi ud af, hvad problemet var, og kommer i dialog med alle parter, i et forsøg på at undgå samme problem.

Årsager

Der er mange forskellige årsager til reklamationer. Nogen gange kan reklamationen komme af, at der rent faktisk er udført mangelfuldt arbejde. Andre gange kan det være en kommunikationsfejl. Det kan være, at der er blevet overleveret forkerte informationer til manden i praksis, hvilket fører til forkert arbejde. Andre gange kan det være, at vi har tegnet det forkerte kort. Det kan være, at der mangler en sti, et fortov eller lignende. Dette medfører desværre, at ting som er aftalt skal ryddes, ikke bliver. Afslutningsvis kan det være, at nogen “mangler” snerydning. Hvorfor sætter jeg citationstegn ved? Det gør jeg, fordi det godt kan ske, at mændene ikke er nået ud til pladsen endnu. Det kan f.eks. være, at der under snevejr ikke er blevet ryddet 30 minutter efter. Det er der nogen der har svært ved at forstå. Det handler om miskommunikation. Vores kontrakter forsøger at undgå disse reklamationer. I vores kontrakter lover vi nemlig ryddet 3 timer efter endt snevejr. Intet andet kan vi overholde.