Jeg er ved at miste håbet om en kunde | Afsnit 162 |

kunderelationer er vigtige

Ret ofte står jeg i en arbejdsrelateret situation, hvor jeg skal tage en beslutning. Tidligere har jeg været inde på emner som blandt andet marketing, kontrakter og antallet af kunder. I dagens afsnit berører jeg et nyt emne. Kunderelationer. Til tider sker der nemlig det, at dialogen mellem mig og kunden går galt. Derefter står jeg i et dilemma. Skal kontrakten siges op, eller skal der “kæmpes for, at forholdet lykkes”? Den nemme løsning ville være, at opsige kontrakten. Dårlig forretning er aldrig godt. Hverken for karma, humør eller andet. Men som jeg ofte nævner, så ønsker jeg altid at blive en bedre version af mig selv. Derfor vil jeg gerne lære, hvordan den bedst mulige håndtering vil være. I dagens afsnit ringer jeg derfor til Jacob fra bestyrelsen, for at få hans input.

Løsning

Jacob har meget salgserfaring og kan derfor hjælpe mig videre i processen, om håndtering af kunder. Jeg ringer til Jacob i denne specifikke situation, da jeg selv er løbet tør for idéer. Jeg føler selv, at alt i min værktøjskasse er opbrugt, og at jeg selv er opbrugt med idéer om mulige løsninger. I telefonen med Jacob, forsøger jeg altid at gengive den mest objektive genfortælling af det der er sket. Derefter diskuterer Jacob og jeg løsninger frem og tilbage, og finder som oftest frem til én til sidst i samtalen. Dernæst handler det om eksekvering af det aftalte. Selvom hver kunde er forskellige fra hinanden, er der én gennemgående løsning, som altid vil være et redskab at benytte sig af. Løsningen er, at man altid skal “lægge svesken på disken”. Denne løsning kan også bruges i hverdagen; man er nødt til at være ærlige og lige frem. Ellers misforståes man oftest. Hvis du har nogen gode løsninger til problematikker du støder ind i, i din hverdg, er du velkommen til at dele det med mig på LinkedIn eller Facebook.