DET HANDLER OM DIFFERENTIERING | Afsnit 212 |

DIFFERENTIERING

Som selvstændig handler det om at differentiere sig fra sine konkurrenter på markedet. Udelukkende på den måde muliggøres det, at man kan få en stor markedsandel. En af de ting jeg differentierer mig på, er blandt andet marketing. Det har jeg talt meget om tidligere. Derfor har jeg i dagens fokus på to andre punkter som jeg faktisk også forsøger at benytte, således jeg adskiller mig fra mine konkurrenter.

MØDEPROCES

Den ene dimension som har jeg arbejdet med, i et forsøg på at skabe en differentiering, er min mødeproces. For det første, så besluttede jeg mig for tilbage i 2018, at jeg ville være mere forberedt til mine møder i 2019. Det indebar derfor, at jeg skulle være bedre til at forberede mig og have en bedre og mere effektiv proces omkring dette. Det har medført til lækkert materiale (som vist i videoen), hvilket jeg har fået rigtig god respons på. Dette materiale skal fungere som en ‘appetitvækker’, fremfor et decideret tilbud. Hvis der er noget kunden efterfølgende ønsker at have uddybet (efter de har haft tid til at gennemgå materialet), kan jeg uddybe dette via GetAccept.Når jeg afholder salgsmøder, så er de bygget op på en særlig måde. Salgsmødet er bygget op således, at jeg agerer i forhold til kunden. For at kunne gøre dette, kræver det at jeg stiller en masse spørgsmål. Inden spørgsmålene er i gang, vil jeg først lave en præsentation, hvor jeg altid uddyber hvorfor jeg sidder til mødet, således kunden ved hvorfor jeg er der, samt klargøre hvad jeg gerne vil frem til, og hvorfor det præcis er dem han ønsker som kunde. Udelukkende på den måde kan man forventningsafstemme, hvorfor jeg også helst undgår at snakke om f.eks. pris. Pris er sjælendt noget jeg snakker om, og i mit materiale står der udelukkende vejledende priser. For mig er det vigtigere at være på samme bølgelængde, således behov imødekommes bedst muligt.

PRISSÆTNING

Til trods for, at jeg sjælendt eksplicit promoverer mig selv ud fra pris, så forsøger jeg stadig er arbejde på dette, i et forsøg på at skabe differentiering. Når alt kommer til alt, er der mange underskrifter der falder på prissætningen. Helt konkret, når jeg skal finde ud hvordan prisen skal være, starter jeg med at kigge på placering. På den måde kan jeg finde ud af, hvor meget transport der vil være fra en anden kunde. Derefter kigger jeg på sværhedsgraden af pladsen, hvor håndarbejde kræver en højere pris. Befinder kunden sig tæt på en anden eksisterende kunde, er afstanden og derfor også prisen lav. På den måde kan jeg give en skarp pris på pladsen, hvorfor jeg forbliver stærk i det område, hvor jeg allerede har kunder. Mine konkurrenter har derfor svært ved at få kunder i “mine områder”, da jeg kan konkurrere på skarpere priser. Dette kommer som afledt funktion af, at jeg har opnået volumen. Således forsøger jeg at udnytte min konkurrencefordel.