Skip to main content

Rapportering et værktøj til at blive skarp på sin forretning | Afsnit 75 |

1: Rapportering

Jeg har altid brugt rigtig meget energi på at forstå mine tal og konsekvenserne af mine beslutninger. Jeg har altid siddet med sammen med bogholderen og kigget med i tallene så jeg løbende har en god fornemmelse af min forretning. I dag af rapportere jeg min forretning på klassisk vis. Der bliver udarbejdet likviditetbudget, forecast på resten af indeværende regnskabs år samt opfølgning på budget. Slutteligt måler jeg virksomheden på 15 andre nøgle tal som vi har udviklet hen over det sidste. Det er f.eks. antal udestående tilbud og sum, antal lukkede ordre, antal opsigelser mm.

2. Opsigelse er en sværd størrelse.

Når jeg modtager opsigelser i min virksomhed er det altid et tegn på jeg har fejlet et eller andet sted. Jeg har over solgt servicen, måske ikke lyttet nok til kundens behov, taget ting for givet osv. Der er mange ting der spiller ind typisk. Men min holdning i forbindelse med håndteringen af en opsigelse er altid den samme og det er at prøve at imødekomme kunden så meget som muligt så de går ud af døren uden at føle sig snydt eller dårligt behandlet. Man kan også sige jeg forsøger at sørge for kunden ikke bliver en ambassadør for virksomheden der i fremtiden vil tale dårligt om os.