Skip to main content

Læs dine kontrakter igennem | Afsnit 82 |

1: Læs dine kontrakter igennem!

Når man vælger at få en leverandør til at levere en eller anden form for service til ens virksomhed, er det super vigtigt at læse betingelserne igennem. I det konkrete tilfælde i videoen havde kunden 20 dage om året til at opsige sin kontrakt omkring snerydning. Beslutningen skulle vel og mærke og træffes i maj måned. Jeg selv har ca. 3 måneders opsigelses vindue til medio august måned. Her sætter jeg mig nemlig ned og begynder planlægningen for den kommende sæson.

2. Snerydning er jo ikke raket videnskab

Der er næsten ingen konktrakter der i min verden retfærdiggører lange opsigelses betingelser. Ikke driftmæssigt i hvert falde. En kontrakter kan godt have lang løbetid hvis der så er givet en klækkelig rabat. Eksempelvis er det meget brugt i telebranchen at rabatten stiger jo længere du tegner kontrakt. Når du underskriver en kontrakt med lange opsigelses betingelser er det væsentligt at få aftalt hvorledes en kontrakt kan ophæves grundet mangler. En væsentlig misligholdelse kan aftale mellem kunde og leverandør. F.eks med snerydning kan man aftale at hvis pladsen ikke er ryddet inden kl. 7 om morgen betragtes det som en væsentlig misligholdeses og kunden kan derfor ophæve kontrakten. Det kan normalt gøres ved konstaterings tidspunktet. Dette er blot et eksempel som jeg synes alle med ansvar for kontrakter burde have i tankerne når disse forhandles på plads.