Denne form for pitch forekommer når du befinder dig til netværksarrangementer. Nogen gange involverer dette et glas rødvin og mad, andre gange står du klokken bæ om morgenen og skal bruge 60 sekunder på at sælge dig selv. Uanset hvilken konstellation du befinder dig i, så handler det om at sælge sig selv. Jeg mener, at det vigtigste er, at du er til stede. Det siges, at man har cirka 7 sekunder til at “sælge sig selv”. Det betyder blandt andet, at når jeg laver videoer til Sneuniverset, så har jeg cirka 7 sekunder til at fange din opmærksomhed. Hvis ikke jeg gør det, så begynder dine tanker at fundere andre steder hen og du mister koncentrationen. I forlængelse heraf er det vigtigt, at din “salgstale” forbliver kort og præcis, således alt du siger opfattes relevant.
ELEVATOR PITCHES IFT. SALG
Denne form for pitch forekommer, når jeg skal sælge mit produkt (snerydning). Omgivelserne, for mit vedkommende, er ofte kontorer, parkeringspladser eller kantiner. Ved denne form for elevator pitch, handler det om at præsentere firmaet så positivt som overhovedet muligt. Derfor indebærer denne form for pitch også en 2-3 minutters lang præsentation, hvor man kort får præsenteret firmaets referencer, økonomi, historie, proces mv. Dermed skaber man de bedste forudsætninger for, at kunden finder firmaet interessant. I præsentationen kan det være en fordel at indarbejde tvivlsspørgsmål. Når man er en startup, kan det være svært at forudse hvilke tvivlsspørgsmål der findes, men når man har været i branchen længe nok, finder man ud af hvilke spørgsmål der går igen.
Husk på, at det er en kontinuerlig proces og at man konstant skal forfine sin elevator pitch.