Skip to main content

Eksekvering af tilbud på 4 millioner kroner | Afsnit 105 |

Prioriteter

Hen over sommeren har jeg haft rigtig travlt – faktisk så travlt, at jeg pt. er igang med at ansætte yderligere en studiemedarbejder. Det har betydet, at jeg har stået alene med rigtig mange opgaver, og ikke har fået eksekveret på så mange som firmaet plejer. Jeg har altså haft rigtig mange tilbud igang, hvilket også har betydet, at jeg har flere og flere sager liggende – og dermed også tilbud for flere og flere penge. Endelig er studiestart, ferie osv. overstået, så vi er efterhånden flertal igen. Det betyder, at jeg skal få udnyttet de hænder jeg har fået tilbage, til at få sendt nogen tilbud afsted til vores kunder. Som antallet af sager ser ud nu, så har jeg sager liggende for 4 millioner kroner, og de skal ud af vagten. Når jeg har mange igangværende kunder i omløb, skal jeg prioriterer de forskellige sager. Det giver sig selv, at jeg ikke kan nå samtlige kunder på én dag, specielt ikke når jeg både har mindre sager, storkunder og nogen landsdækkende aftaler, som har nogen deadlines der skal overholdes. Når der er deadlines der skal overholdes, er jeg nødt til at tage højde for dem først. Jeg er nødsaget til at sørger for, at sager med deadlines bliver overholdt – ellers vinder vi ikke sagen, allerede fra start af. Det er en af mine højeste prioriteter; at overholde deadlines, så Snevagten kan være med i konkurrencen om den pågældende sag. Dernæst bliver sagerne taget efter de muligheder jeg har. Det kan godt virke lidt kringlet sagt, men jeg har en helt speciel mening med det. Da jeg f.eks. først ansatte Isabel, var det begrænset hvad hun kunne og hvilke sager hun kunne varetage. Derfor blev hun sat på de mere simple og mindre sager, for at sætte hende ind i de forskellige processer. I den periode, blev der altså eksekveret i højere grad på de mindre sager, da jeg havde en ansat til at klare netop denne form for sager. Senere hen – nu når hun, og ikke mindst Charlottet, som efterhånden har været her en del tid – kan varetage de større opgaver, som f.eks. INGO og Kemp og Lauritszen A/S, så er der større fokus på disse, når sager som dem er igangværende, da vi bruger enormt meget energi på dem. Det er der, da vi (altid) ønsker at fremvise det bedste tilbud. Dermed blever det også en naturlig del, at nedprioriterer andre sager i denne periode.

Hvad sker der efter, at Snevagten har sendt et tilbud afsted til en storkunde?

Efter en intens periode med mange møder, samtaler, mails, aftaler, beregninger osv., og efter Snevagtens tilbud er sendt afsted, så kan Snevagten ikke gøre mere. Dernæst er det op til kunden at kigge de indsendte tilbud igennem og overveje fordele og ulemper ved de forskellige udbud. Fordi Snevagten ikke kan gøre mere efter det afsendte tilbud, så lægges der et stort fokus på de kunder, der i den tidligere periode, er blevet nedprioriteret. Det vil sige, at vi simpelthen “rydder ud” i vores mails og opgaver og tager hver kunde én efter én. På den måde bliver der også effektivt sendt tilbud afsted til kunderne, for vi ønsker i den grad at varetage alle kunder. Det er selvfølgelig ikke sådan, at samtlige kunder bliver sat på standby under et ovennævnt forløb. I ovenstående proces, er der også nogen “pauser” ind i mellem, hvor man bl.a. kan være udsat for, at man skal have fat i en leverandør, et kort eller lign., og egentlig ikke kan fortsætte processen før man får sit manglende svar. Der bliver derfor sendt tilbud afsted ag og til i løbet af perioden, men det er blot for at illustrere, hvordan der tages hånd om hver enkel sag.