Skip to main content
KONTAKT OS I DAG OG FÅ ET UFORPLIGTENDE TILBUD
Ring eller benyt kontaktformen på denne side
73 70 84 44

SNERYDNING I TAASTRUP

Ifølge retskrivningsordbogen bør Taastrup faktisk skrives som ”Tåstrup”, men kommunen har besluttet at gå tilbage til den gamle stavemåde med dobbelt-a. Det har DSB, Banedanmark og Vejdirektoratet efterhånden accepteret, og dermed også samfundet generelt. Så mon ikke ordbogen også kommer efter det på et tidspunkt. Selv om kommunen er viljestærk, er det dog endnu ikke lykkedes at indføre, at der ikke må falde sne på veje og stier i vinterhalvåret. Så ligesom alle andre, må også indbyggere og kommunalarbejdere i Taastrup rykke ud, når vejrguderne truer med at bringe trafikken i knæ. 

HVEM SKAL RYDDE HVOR?

Det er naturligvis Taastrup Kommune, der står for den offentlige snerydning af veje og pladser. Men private og erhvervsdrivende har også deres ansvarsområder. Her gælder det som udgangspunkt, at der skal være ryddet og saltet alle steder, hvor der kan forventes gående trafik. På de private matrikler handler det først og fremmest om eksempelvis indkørsler og havegange, mens butiksejere også skal tænke på parkeringspladser, personaleindgange og lignende. Ud over områderne på selve matriklen, kan der også være private veje og stier, som skal holdes forsvarligt. Også tilstødende fortovsarealer er til en vis grad grundejerens ansvar. Som udgangspunkt skal fortovet ryddes i fuld bredde langs grunden samt yderligere 10 meter til hver side, med mindre man inden da lapper over en andens eller kommunens ansvarsområde. Sneen skal deponeres på en måde, som ikke generer omgivelserne. Her er det normalt accepteret, at man blot dæmmer den op som en vold ud mod kørebanen. Den må naturligvis ikke blokere hverken cykelstier, brandhaner eller lignende. Hvis det sker, at de kommunale sneplove afstedkommer en uhensigtsmæssig opdæmning af sne som ovenfor nævnt, har grundejeren desuden også pligt til at udbedre situationen efterfølgende.

Formålet med reglerne er naturligvis at forebygge, at nogen falder og kommer til skade. Hvis det sker, risikerer du faktisk at blive gjort erstatningsansvarlig, og foruden at skulle betale for svie og smerte kan det også indebære erstatning for tabt førlighed og måske deraf følgende tabt arbejdsfortjeneste.

Sne8
Sne4
Sne1
Sne7
Sne2
Sne9
Sne6
Sne14

YDERLIGERE REGLER FOR SNERYDNING

Ovenstående er blot grundreglerne, og der kan være en del specialsituationer, hvor yderligere tiltag er nødvendige. Er du i tvivl, kan du altid tage en snak med kommunen. Generelt gælder for rydningen og glatførebekæmpelsen, at den skal vedligeholdes dagen igennem, hvor der kan forventes gående trafik. For den almindelige private husholdning er der påbud i tidsrummet 7 morgen til 22 aften (dog fra kl. 8 på søn- og helligdage). Der kan dog være udvidede krav til erhvervsdrivende. Eksempelvis må døgnkiosker og tankstationer tage udgangspunkt i, at området skal vedligeholdes 24/7.

FLERE OG FLERE I TAASTRUP KØBER SIG TIL SNERYDNINGEN

Hvis du ønsker at leve op til lovkravene om snerydning i perioder med kraftigt snefald, kan det være næsten fuldtidsarbejde, selvfølgelig lidt afhængigt af, hvor store arealer du skal håndtere. Derfor har det altid været almindeligt blandt eksempelvis erhvervsdrivende at købe sig til servicen. De senere år er mange private forbrugere imidlertid også kommet med på vognen. Sagen er jo, at de fleste i forvejen har problemer med at få døgnets 24 timer til at slå til – og så er det yderst ubelejligt at løbe ind i en periode med snefald i større stil. Heldigvis er der i dag mange udbydere i Taastrup, som også gerne tager mindre opgaver ind. Travlhed er altså ikke længere en undskyldning for at sløse med den lovpligtige snerydning. I øvrigt er det billigere end man skulle tro, så prøv eventuelt at tage nogle tilbud hjem, hvis det er relevant i din situation.

Bliv ringet op

Har du spørgsmål om snerydning eller saltning af din virksomheds, boligforenings eller grundejerforenings udenomsarealer? Udfyld blot formularen med navn og telefonnummer – så ringer vi dig op. Du er naturligvis også velkommen til selv at kontakte os på tlf. 73 70 84 44 Udfyld navn og telefonnummer, så ringer vi til dig inden for 24 timer

TILFREDSHEDSGARANTI


Vores kunders tilfredshed betyder alt for os. Derfor tilbyder vi 100% tilfredshedsgaranti på saltning og snerydning. Vi krediterer derfor ydelser vi har leveret utilfredsstillende – uden diskussion.  

EJER CHRISTOFFER GADE PRÆSENTERER SNEVAGTEN

Kom bag kulissen hos Snevagten. Her fortæller Christoffer bl.a. om Snevagtens landsdækkende snerydning og saltning. Kom bag kulissen hos Snevagten. Her fortæller Christoffer bl.a. om Snevagtens landsdækkende snerydning og saltning.