Skip to main content

Hvad skal prisen på en god forretning være? | Afsnit 27 |

Den gode forretning

Den gode forretning, er ikke er en der aflønner sine leverandører til mindstepris. Ikke hvis du spørger mig, i hvert fald. En god forretning, er en der overvejer hvilke priser der skal sættes, for at kunne skabe noget økonomisk profit på bundlinjen. Kan dette ikke lade sig gøre, så tror jeg ikke på, at den vil overleve i en længere periode. I dagens video, snakker jeg om en episode med min underleverandør, Thomas. Thomas er blevet tilbudt en opgave af en konkurrent, til en (meget) lav timepris. Mit første spørgsmål er; “hvorfor skulle han gøre det?”. Det er jo hans kerneforretningen. Mit svar er egentlig meget simpelt: Det er nok fordi, at de ikke selv kan tjene penge på det. Thomas ville få en timeløn, hvor man ikke er tvivl om, at der er underskud, så snart der går noget galt. Hvis det var en god forretning, så havde de jo nok bare selv kørt opgaven. Jeg synes, at man skal bruge meget energi på, at alle har det godt – uanset hvilken branche vi befinder os i. Det vil altså sige, at det også gælder på en normal kontorarbejdsplads. Hvor galt ville det ikke gå, hvis folk på arbejdet følte sig underbetalt? På et tidspunkt ville man nok møde modgang. Derfor er det virkelig vigtigt, at man overvejer sine aflønninger, og overvejer hvorfor man overhovedet gør det. Jeg prøver altid at løse opgaven, sådan så alle er tilfredse. Hvis kunden ikke er tilfreds med prisen, så bliver det ikke et aktuelt samarbejde for os. Det nemmeste i verden, er jo netop at underbyde og få alle opgaver, men hvis det ikke fungerer i praksis, så går det altid galt.