Skip to main content

Alternativer til vejsalt

Almindeligt vejsalt er det suverænt mest populære valg som middel til glatførebekæmpelse herhjemme i Danmark. Årsagen er naturligvis, at saltning er en både nem og ikke mindst billig metode til at undgå glatte veje i myldretrafikken. Bagsiden af medaljen er imidlertid, at saltet har en række kedelige bivirkninger, herunder negative miljøpåvirkninger og stærkt korroderende egenskaber. Det er dog ikke umuligt at finde et passende alternativ til vejsalt, men som regel vil det være en dyrere løsning. Læs med her, og få lidt mere info om mulighederne.

To grundlæggende muligheder for glatførebekæmpelse

Formålet med at glatførebekæmpe er naturligvis at opnå et skridsikkert underlag, selv om udgangspunktet er en isglat overflade. Der findes i princippet to tilgange til problemstillingen: Enten kan man ganske enkelt fjerne isen, som det eksempelvis sker ved saltning, eller også kan man udlægge et lag friktionsskabende materiale og derved komme glatføret til livs. Begge metoder har hver deres fordele og ulemper, og det ser vi nærmere på i de følgende afsnit.

Smeltning af isen med alternativ kemi

Når det handler om at smelte isen, er der flere muligheder, og den mest almindelige er udlægning af vejsalt. Salt sænker nemlig smeltepunktet for vand, og virker derved smeltende ned til en vis temperatur. Princippet kendes fra verdenshavene, der på grund af saltindholdet i vandet kan have meget underafkølede temperaturer. Alt efter saltmængden kan man optø is ved temperaturer helt ned til 5-15 minusgrader, hvilket som regel er rigeligt i det danske klima. Af alternativer til almindeligt vejsalt (natriumklorid) findes der eksempelvis calciumklorid og magnesiumklorid. Som de kemiske navne antyder, er disse stoffer i familie med hinanden, men de to sidstnævnte er faktisk endnu mere virksomme end almindeligt vejsalt ved lavere temperaturer. Begge alternativer udmærker sig også ved at være mere miljøvenlige, om end de stadig har en vis miljøskadelig effekt. Ulempen er imidlertid, at de er væsentlig dyrere, og også er endnu mere aggressive med hensyn til eksempelvis rustdannelse. Andre mere miljøvenlige alternativer til vejsalt er CMA og kaliumformiat. Faktisk er disse stoffer så miljøvenlige, at de i dag kan fås som svanemærkede produkter. Når der glatførebekæmpes med disse midler, sker der ingen skade på miljøet, og rustdannelse på biler og cykler fremmes heller ikke. Også her er prisen dog noget højere end almindeligt vejsalt, og produkterne er desværre indtil videre ikke let tilgængelige for dig som privatforbruger. Også alternativer som urea og kalksalpeter er påvirkningsneutrale med hensyn til rust, men påvirker dog næringsbalancen i jorden. Decideret miljøskadeligt er det måske ikke, men det forrykker de naturlige balancer. Urea og kalksalpeter har dog det tilfælles, at det er noget dyrere end vejsalt, men til gengæld ikke nær så effektive.

Brug af friktionsskabende midler som alternativ til vejsalt

En klassiker indenfor glatførebekæmpelse er udstrøning af grus eller sand, som er et udmærket alternativ til saltning. Det påvirker ikke miljøet, men efterlader selvfølgelig et lag, der skal fejes væk efterfølgende. Hvis du køber sand eller grus til glatførebekæmpelse, bør du dog lige tjekke deklarationen en ekstra gang. Nogle producenter blander nemlig salt i for at opnå en øget virkning. Man har også forsøgt sig med leca skaller, som består af stampet lerjord. Skallerne knaser behageligt under fodsålerne, og gør dermed den forbipasserende opmærksom på, at der kan være glat. Det sviner en smule, men fungerer udmærket hvor man færdes til fods. Som glatførebekæmpelse på vejene fungerer det ikke godt, da det hurtigt køres ud i rabatten. Større mængder af leca skaller kan i øvrigt også medføre tilstopning af kloakker og lignende.